Wednesday, August 17, 2005

Sup Tulang

Image hosted by

Sup tulang atau sup ekor (panggilan orang Melayu) atau sup bontot (bagi orang Indon).

Whatever pun, sup ekoq (kata orang utagha) memang lah sedap dimakan.


Image hosted by
(Rempah ratus sup tulang)

2 kilo tulang atau ekor
1 bungkus rempah sup tulang Adabi

Tambahan sedikit lagi rempah ratus kepada rempah Adabi tu. Atau sekiranya tak ada sup bunjut atau sup tulang Adabi, boleh gunnakan rempah2 di bawah
cuma double kan "dose"nya.

1 inci kulit kayu manis (cinnamon)
1 bunga lawang (star annise)
1 biji buah pelaga
sedikit ketumbar
Sedikit lada hitam (atau serbuk lada hitam atau putih pun boleh jugak)
2 inci halia (ginger) yang di buang kulitnya dan di ketuk
1 labu bawang besar
Garam secukup rasa.

Untuk menumis

1 inci halia di potong halus
10 ulas bawang merah dia mayang nipis
3 - 4 ulas bawang putih
sedikit jintan manis

Cara nak masak

1. Rebus tulang yang telah di basuh.
2. Masukkan, rempah ratus yang tersebut di atas.
3. Masukkan halia yang di ketuk, bawang besar yang di mayang kecil seperti dadu-dadu kecil
4. Masukkan garam seukup rasa.
5. Kalau suka boleh lah masukkan kentang dan carrot yang di potong 4 atau 6.
6. Bila tulang dah empuk, dah cukup rasa kuah supnya, angkatlah dari dapur.
7. Tumis bawang merah, halia, bawang putih dan jintan manis.
8. Masukkan semua bahan-bahan yang di tumis bersama minyak panas yang dibuat menumis tu ke dalam periuk sup.
9. Hidangkan dengan menabur bawang goreng dan hirisan daun sup (saderi) & daun bawang.
10 Boleh di makan dengan roti atau nasi.

Senang sajakan?


Blogger 1na said...

auntyn pernah masak/makan sup gearbox tak?

org kata kena pakai straw?? betul ker? sy tak pernah makan :)

sup ekor sedap tul kalu makan dgn nasi panas2... besh tul....

5:48 pm  
Blogger AuntyN said...

1na : tahu lah pasal sup gearbox tu. Tapi tak lah pernah makan pun. Sebab kena sedut dengan straw tu pasal nak makan sum-sum tulang dia tu lah.

Sup ekor/tulang ni kalau celur mee, maggi atau bihun pun sedap jugak ni.

6:14 pm  
Anonymous Anonymous said...


Orang malaysia kata sup ekor.orang Indonesia(not Indon) kata sup buntut (ekor binatang)lain dengan bontot(malay)which means punggung(buttock).

anyway thank for the recipe


11:28 pm  
Anonymous Anonymous said...

It's remarkable to pay a visit this web page and reading the views of all friends about this piece of writing, while I am also eager of getting knowledge.

Here is my weblog professional baseball

6:59 pm  
Anonymous Anonymous said...

Thank you for the good writeup. It in reality used to be a entertainment
account it. Glance complicated to more brought agreeable from you!
However, how can we keep up a correspondence?

Also visit my site ... bypass pruners

3:36 pm  
Anonymous Anonymous said...

Asking questions are genuinely good thing if you are not understanding something fully, but
this piece of writing provides nice understanding yet.

My web blog :: pet hedgehogs

5:18 pm  
Anonymous Anonymous said...

Hi, of course this piece of writing is actually nice and I have learned lot of things
from it about blogging. thanks.

My weblog ... pole pruner saw

3:10 am  
Anonymous Anonymous said...

First of all I want to say excellent blog! I had a quick question in which I'd like to ask if you do not mind. I was interested to know how you center yourself and clear your mind prior to writing. I've had a tough
time clearing my thoughts in getting my ideas out there.
I truly do take pleasure in writing however it just seems like the first 10
to 15 minutes are wasted simply just trying
to figure out how to begin. Any ideas or hints? Thanks!

Visit my web page ... core exercises

4:57 pm  
Anonymous Anonymous said...

When I originally commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each time a comment is added I get four emails with the same
comment. Is there any way you can remove people from that service?
Thanks a lot!

Feel free to surf to my homepage: pitching grips

5:57 am  

Post a Comment

<< Home