Wednesday, December 06, 2006

Kari Udang Dengan Kentang

Ni nak letak resipi lah dulu. kalau ada gambar nanti aku tampalkan kat sini. Bila senang-senang esok-esok tu aku akan cuba letakkan semua gambar kat resipi-resipi di sini.

Bahan-bahan

1/2 kilo udang besar atau sederhana besar
2 sudu serbuk rempah kari ikan (kari daging pun boleh kalau suka)
10 g kerisik (kalau suka - optional lah)
1/2 cawan santan pekat
3 biji ubi kentang
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1-2 tangkai daun kari
2 cawan air (kalau tak nak terlalu pekat lebihkan sikit air ni, atau kurangkan santan)
Garam secukup rasa
2 sudu minyak masak

Boleh jugak dimasukkan kacang panjang atau kacang buncis yang di potong lebih kurang 1 inci panjang.

Cara nak masak

1. Bersihkan udang, kalau tak buang kulit pun tak apa. Aku selalu potong kepala sedikit, ekor san kaki saja.
2. Panaskan minyak dalam periuk
3. Tumiskan bawang merah, bawang putih dan halia yang sudah dia potong halus serta daun kari.
4. Bila dah naik bau dan bawang dah kekuningan, masukkan serbuk kari ke dalam periuk. Masukkan sedikit air supaya rempah tak rentung.
5. Masukkan kerisik, kentang yang telah dikupas dan dipotong 4 atau 6. Kemudian masukkan garam.
6. Masukkan udang dan kacau.
7. Biarkan rempah mendidih dan menjadi pecah minyak sedikit.
8. Bila kentang dah agak empuk (lembut) masukkan santan dan air mengikut kepekatan yang disukai.
9. Perlahankan sedikit api dan kacau sehingga kuah mendidih.
10. Kalau nak masukkan kacang panjang/kacang buncis boleh dimasukkan selepas masukkan santan supaya sayur tak terlalu masak (overcooked)

Sedap dimakan dengan nasi biasa atau nasi kacang parfu. Nasi kacang parfu (dhall) ni aku ingat masa aku remaja dulu kalau aku ke Pulau Pinang rumah mak sedara aku breakfast dia selalu beli nasi kacang yang dibungkus dalam daun pisanag macam nasi lemak tu. Aku belum cuba buat lagi nasi ni. InsyaAllah aku akan cuba satu hari nanti.

3 Comments:

Blogger maklang said...

AN, Kalau kari sotong coklat letak kentang pun...hmmmmm so yummy yummy...

8:59 p.m.  
Anonymous Anonymous said...

Sedapnya! Thanks so much for sharing!

10:17 a.m.  
Anonymous lina said...

wah nak cuba lah

5:41 p.m.  

Post a Comment

<< Home